Tani modem GSM A6 SIM900 - obsługa

Cześć!
Ostatnio na Aliexpress znalazłem bardzo tani moduł GSM A6 - kosztował mnie 20zł plus 15zł przesyłki(18 dni zamiast 45).
Przyszedł jakoś 2 tygodnie po zamówieniu - szybko poszło!

Moduł ten można wykorzystać do wysyłania SMSów, prowadzenia rozmów telefonicznych, oraz  nawet - łączenia się z powolnym internetem w sieci 2G(w ramach technologii GPRS).

Moduł steruje się poprzez połączenie szeregowe UART - ja zastosowałem tani konwerter USB na UART.
Wszystkie oznaczenia wyprowadzeń są podane z tyłu płytki.
Na obok styków na płytce konwertera także są podane wyprowadzenia



Sposób połączenia:
Konwerter ________________ Modem
5V        <------------------------------> VCC_IN
TX        <------------------------------> U_RXD
RX        <------------------------------> U_TXD
GND    <------------------------------> GND

Na początku miałem problemy z połączeniem z modułem - objawiały się konkretnie tym, że kiedy komputer bez problemu odbierał komunikaty wysyłane przez modem - to modem nie przyjmował poleceń z komputera...
Problem zniknął kiedy w programie do komunikacji szeregowej Cutecom zaznaczyłem opcję -  CF, LF line end - czyli wysyłanie specyficznego znaku zatwierdzającego transmisję. Minęły dwa dni, zanim do tego doszedłem.

Dla tych co pracują na linuxie, bardzo polecam program Cutecom, pozwala on między innymi na wysyłanie danych także w formie HEXadecymalnej, a także ustawienie CF, LF line end.

Kiedy już uruchomiłem Cutecoma - podałem adres portu szeregowego /dev/ttyUSB3 , prędkość 115200, parity None - i połączyłem się z modułem komórkowym!


Jeżeli karta SIM nie ma włączonej blokady PIN - możemy od razu zacząć dzwonić i smsować z naszego modemu.

Z modułem komunikujemy się przy pomocy komend AT(tutaj pełna lista) - podstawowe to:
  • "AT" - pozwala sprawdzić czy jest komunikacja z modemem - swego rodzaju PING - jeżeli wszystko jest w porządku dostaniemy krótką odpowiedź "OK"
  • "AT+CPIN" - sprawdza gotowość do pracy karty SIM w modemie
  • "ATDxxxxxxxxx" - dzwoni na numer podany zamiast x-ów
  • "ATH" - odrzuca połączenie lub odkłada słuchawkę
  • "ATA" - przyjmuje połączenie

Teraz pokażę wam jak wysłać SMSa:
  • Najpierw ustawiamy tryb wysyłania wiadomości tekstowych na TEXT(1):
    AT+CMGF=1 (jest jeszcze tryb PDU, który pozwala na podmienianie wiadomości u adresata ale o tym kiedy indziej ;) )
  • AT+CMGS="+48xxxxx" zamiast x-ów wpisujemy numer telefonu do którego ma trafić SMS 
  • Od tej chwili w do modemu musimy wysłać tekst zamieniony na postać heksadecymalną, do którego dokleimy na końcu 1A(w ASCII oznacza Ctr+z  - zatwierdzenie)
  • I SMS wysłany...

Dobranoc!
M.

Komentarze

  1. w trybie tekstowym CMGF=1 nie wysyłasz żadnych hexów chyba, że chcesz je dostarczyć - w trybie tekstowym dostarczasz znaki bez żadnego kodowania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz, a ja żeby zatwierdzić wysyłke smsa musze wyslac ctrl z pod koniec. Moge to zrobic znakiem hexowym 1A pod koniec linii, ale żeby go wpisac, musze cały tekst w hexie wpisac...

      Usuń
  2. Na wstępie... Zajebisty blog. Krótko, zwieźle i co najważniejsze.. tematycznie ;) good job :)


    https://botland.com.pl/pl/konwertery-usb-uart-rs232-rs485/1611-msx-ft232rl-konwerter-usb-uart-ftdi-335v.html.

    Nada się?
    Pozdrawiam Marek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez kropki na końcu ;)

      https://botland.com.pl/pl/konwertery-usb-uart-rs232-rs485/1611-msx-ft232rl-konwerter-usb-uart-ftdi-335v.html

      Usuń
    2. Hej! Dzięki za miłe słowa! Pewnie, ten konwerter się nada!
      Pozdrawiam.
      M.

      Usuń
    3. Ale lepszy i tak ten https://botland.com.pl/pl/konwertery-usb-uart-rs232-rs485/4501-konwerter-usb-uart-pl2303-wtyk-usb.html

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty