GSM-R #1 - czyli po co kolei sieć komórkowa?

Witajcie,
Po krótkiej przerwie wracam do was z kolejnym postem. Dzisiaj będzie o PKP, a właściwie o ich systemie GSM-R.

Wady starego systemu

Od dawna kolej korzysta z dość wiekowego systemu radiowego,
który ma słabe możliwości rozbudowy i dopasowywania do potrzeb w nowoczesnej kolei.
Nie oferuje łączności w obu kierunkach jednocześnie, jest podatny na nadsłuch, a nawet zatrzymanie pociągu - gdy osoba spoza kolei uruchomi system bezpieczeństwa radio-stop.

Idzie nowe

Sytuacja się zmienia, ponieważ w Polsce jest powoli wdrażana sieć GSM-R - 2G, czyli najstarszym standardzie telefonii komórkowej, który w Polsce działa i jeszcze długo podziała.
Sieć widać na telefonie z oprogramowaniem OsmocomBB RSSI - rozpoznamy ją po numerze MNC 35.(obrazek wkrótce wstawię)

A po co to?

GSM-R  to sieć stworzona w ramach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Służy do ujednolicenia systemu łączności i zapewnienia mu większego zasięgu. GSM-R ma docelowo pracować w całej Unii Europejskiej, czyniąc europejską kolej jeszcze bardziej bezpieczną i niezawodną!

(R)ewolucja?

Sieć GSM-R posiada dodatkowe funkcjonalności stworzone specjalnie z myślą o kolei - na przykład wybranie określonego numeru spowoduje połączenie z najbliższym dyżurnym ruchu. Wydaję mi się, że jest to ewolucja w dziedzinie transportu kolejowego, a nie w dziedzinie telekomunikacji.


Jak to będzie wyglądać?

Na zdjęciu widać anteny systemu, można po tym wnioskować - że na stacji znajdują się dwa BTSy - dla każdego osobna para anten skierowanych różne kierunki ;) . Jak widać, GSM-R ma być niezawodne!
Pozatym cała komunikacja z siecią szkieletową jest oparta o kolejowe sieci światłowodowe - nie ma tutaj ani jednej radiolinii!

Jaki GSM-R obecnie ma zasięg?

Mapa zasięgu systemu GSM-R w Polsce - źródło

Mam nadzieję że przybliżyłem wam temat!
Do zobaczenia w kolejnym wpisie


Komentarze

Popularne posty